Ons Genoegen loodvrij

Zaterdag, 5 oktober 2019

HSV Ons Genoegen Geertruidenberg​ start vanaf vandaag een campagne om loodvrij vissen te stimuleren. Deelnemers aan de Carp Cup, een wedstrijd speciaal voor karpervissers, krijgen vandaag een pakket met loodvervangers zodat ze deze wedstrijd dan ook gelijk loodvrij kunnen vissen.

Het eerste loodvrije pilotgebied

Lood is vervuilend en ongezond voor mens en dier en hoort dus niet thuis in een schoon watermilieu. Wij starten daarom samen met Sportvisserij Nederland​, Waterschap Brabantse Delta​, Gemeente Geertruidenberg en Fauna Hengelsport een campagne om het loodgebruik in onze viswateren terug te dringen. Daarmee wordt de Gemeente Geertruidenberg​ het eerste loodvrije pilotgebied van de Green Deal Sportvisserij Loodvrij – een samenwerkingsverband tussen de Rijksoverheid, Unie van Waterschappen, Natuurmonumenten, Dibevo en Sportvisserij Nederland dat het loodgebruik in de hengelsport wil stoppen.

Lood inruilen met cheque

Als onderdeel van deze campagne krijgen al onze 1.650 leden een cheque bij hun VISpas 2020, waarmee je vanaf 1 december a.s. bij Fauna Hengelsport​ drie stukken lood kunt inruilen voor drie vergelijkbare, milieuvriendelijke loodvervangers. Het ingeleverde lood gaat in een grote plexiglas zuil in de winkel, waarin ook andere sportvissers hun overtollig lood kunnen deponeren. Al het ingezamelde lood wordt vervolgens gerecycled, waarna de opbrengst hiervan naar loodvrije jeugdactiviteiten van Ons Genoegen gaat.

Borden langs het viswater

De komende tijd gaan wij langs al onze viswateren informatieborden plaatsen. Dit met als doel onze leden maar ook andere belangstellende te informeren over onze campagne.

Interesse? Kijk alvast eens op: http://www.sportvisserijloodvrij.nl

Met vriendelijke groet,

Het Bestuur