Nachtvissen

Onder nachtvissen wordt verstaan: vissen van twee uur na zonsondergang tot één uur voor zonsopkomst. Gelukkig is de mogelijkheid om ’s nachts te vissen in Nederland sterk verbeterd. Om precies te weten waar het nachtvissen is toegestaan wordt verwezen naar de Gezamenlijke Lijst van viswateren of naar de visplanner app. Voor de gemeente Geertruidenberg geldt dat enkel in de Donge en Dongemond, inclusief Zuider- en Noordergat, uitgezonderd de jachthavens, ’s nachts mag worden gevist aangezien deze wateren zijn opgenomen in deze Lijst van viswateren. Uiteraard geldt hierbij dat men in het bezit moet zijn van de documenten Ons Genoegen/federatie De Dongestroom met de geldige VISpas die is voorzien van een geldige nachtvistoestemming. Deze toestemming wordt gevormd door een hologramsticker met een maantje en het juiste jaartal.

Nachtvissen in de wateren van Ons Genoegen

In de overige wateren van Ons Genoegen is het nachtvissen NIET toegestaan. Enkel in combinatie met een speciale nachtvistoestemming van H.S.V. Ons Genoegen mag er op bepaalde wateren wel `s nachts gevist worden.
De wateren waar nachtvissen in combinatie met de nachtvistoestemming wel toegestaan is zijn: De Veste in Geertruidenberg op de aangegeven plaatsen, de Zandput bij de watertoren te Raamsdonksveer, de Zandput in de polder Hooislobben te Raamsdonksveer en de Ganzewiel te Raamsdonksveer.

Voor deze viswateren mag Ons Genoegen maximaal 100 nachtvistoestemmingen per jaar verstrekken. Een toestemming kost € 20.- en wordt alleen verstrekt aan leden van Ons Genoegen die in het bezit zijn van de VISpas van Ons Genoegen te Geertruidenberg. Verder dient elke toestemmingshouder minimaal 1 keer per jaar een verplichte tegenprestatie te leveren in de vorm van vrijwilligerswerk ten bate van de visclub. Let op! Geen tegenprestatie betekent geen nachtvistoestemming. Voor de tegenprestatie wordt vanuit de visclub elk jaar een jaarlijkse schoonmaakactie georganiseerd waaraan een ieder deel kan nemen.

Wachtlijst nachtvistoestemming Ons Genoegen

Op dit moment is er een wachtlijst voor de nachtvistoestemmingen, leden die zich reeds aangemeld hebben voor de wachtlijst krijgen te zijner tijd bericht of ze al dan niet in aanmerking komen voor de toestemming. Diegenen die op de wachtlijst geplaatst willen worden kunnen zich opgeven via het mailadres: nachtvissen@onsgenoegengeertruidenberg.nl
Deze mail dan onder vermelding van naam, voornamen, geboortedatum, adresgegevens en VISpasnummer van Ons Genoegen. Indien u niet in bezit bent van een vispas van Ons Genoegen wordt u NIET op de wachtlijst geplaatst.
Wanneer men op 1 januari van het nieuwe jaar niet in het bezit is van een vispas Ons Genoegen VERVALT de plek op de wachtlijst.

Eenmalige nachtvistoestemming Ons Genoegen

Sta je op de wachtlijst voor een nachtvistoestemming en wil je toch al eens een keer een nacht vissen?
Dat is onder strikte voorwaarden mogelijk met een éénmalige nachtvistoestemming.

De voorwaarden hiervoor zijn:

- De vergunning is tegen betaling van €5,- per nacht beschikbaar.
- Als "wachtende" mag je maximaal 5 keer per jaar gebruik maken van de éénmalige nachtvistoestemming.
- Er worden per datum maximaal 2 éénmalige vergunningen tegelijk in omloop gebracht.
- Er mag maximaal 2 aaneengesloten nachten worden gevist.
- Je dient minimaal 1 week vooraf de aanvraag per mail in te dienen en deze vergunning zelf af te halen.
- Uiteraard gelden ook alle overige bepalingen die voor het (nacht)vissen gelden.

Interesse?
Mail dan naar: Nachtvissen@onsgenoegengeertruidenberg.nl