Aanpak van de processierups doormiddel van natuurlijke bestrijding.

Donderdag, 11 juli 2019

Door de monotone natuur langs wegen, in wijken en in tuinen van mensen heeft de stadsvogel het vandaag de dag moeilijk om beschermplekken en nestplekken te vinden. Terwijl diezelfde stadsvogel als ook de vleermuis en bepaalde insecten de natuurlijke vijanden voor de processierups en de buxusmot zijn. De koolmees eet wel zo’n 40 rupsen per dag. Door de inzet van de koolmees bij andere gemeenten zien we op dit moment al veel positieve resultaten over het terugdringen van de eiken processierups. De vleermuis is overigens weer een liefhebber van de nachtvlinder van o.a. de processierups.

Aanpak van de processierups doormiddel van natuurlijke bestrijding.

Niels Kunzel van HSV Ons Genoegen wijst een van de vele processierupsnesten aan.

HSV Ons Genoegen Geertruidenberg en de beheerder Cees van den Hout van Sportpark Hier-O / TV 't Lobje hebben als eerste gereageerd op de facebook oproep van Natuurfederatie Geertruidenberg om doormiddel van sponsoring, nestkasten te plaatsen voor de koolmees, de pimpelmees, de boomkruiper en de boomklever. Zo sponsort HSV Ons Genoegen circa 20 nestkasten. Deze nestkasten zullen later dit jaar geplaatst worden rondom hun verenigingswateren. Enkele voorbeelden van deze locaties zijn rondom bergingsvijver Rijvoortshoef en de Ganzewiel.

HSV Ons Genoegen sponsort 20 nestkasten.

Ook de bewoners van de Gemeente Geertruidenberg kunnen deze stadsvogels ondersteunen door in de winter bij te voeren en wat ook belangrijk is om het hele jaar door te zorgen voor waterbakjes op veilige plekken zodat ze kunnen drinken en badderen! Maar vooral ook door te stoppen met het gebruik van gif, want elk jaar komen er nog meldingen van dode jonge mezen.

De gemeente Geertruidenberg en de bewoners kunnen de leefgebieden verbeteren door meer struiken te plaatsen zodat de vogels kunnen vluchten bij dreiging, dit zijn dan ook weer plekken waar insecten kunnen leven. Hieronder ook de natuurlijke vijanden van de processierupsen zoals; sluipwespen, sluipvliegen, roofwantsen en loopkevers.
Biodiversiteit van planten, bomen en struiken zorgt voor een natuurlijke balans om invasiesoorten te bestrijden, dit is een belangrijke taak voor al onze bewoners, boeren, bedrijven en de gemeente Geertruidenberg.

Wij hopen dat met dit initiatief meerdere bedrijven zich gaan aanmelden ter ondersteuning van de stadsvogel. Dit kan via info@natuurfederatie.nl  en met uw hulp zorgen wij dat binnen de gemeente Geertruidenberg deze rupseters een plekje gaan vinden.