Proef met coccolietenkrijt

Zaterdag, 23 maart 2019

H.S.V. Ons Genoegen werkt op dit moment aan een proef met coccolietenkrijt voor een vermindering van de aanwezige sliblaag. Naast het verminderen van de aanwezige sliblaag wordt ook gisting en de vorming van gassen in de bodem vermeden. Het zuurstofpeil kent na toevoeging van het krijt een stabielere en hogere curve. Coccolietenkrijt is een poreus krijt (calciumcarbonaat) dat bestaat uit fossiele skeletten van afgestorven algen die zich miljoenen jaren geleden hebben opgehoopt op de bodem van de zeeën. Deze proef word in nauw overleg met het Waterschap de Brabantse Delta en Gemeente Geertruidenberg uitgevoerd. Er zullen dan ook met regelmaat metingen uitgevoerd worden vanuit H.S.V. Ons Genoegen en/of waterschap de Brabantse Delta. LET OP!: Na het toevoegen van het coccolietenkrijt zal het water tijdelijk vertroebelt zijn, dit is normaal en kent geen negatieve effecten voor de natuur. Voor vragen of meldingen kunt u contact opnemen met: vbc@onsgenoegengeertruidenberg.nl Met vriendelijke groet, De viswater beheer commissie

Met vriendelijke groet,

De viswater beheer commissie