Er mag weer gevist worden in wateren van HSV Ons Genoegen.

Woensdag, 2 mei 2018

Het visverbod in de gemeentelijke wateren van Geertruidenberg is niet meer van kracht. Alleen voor de vijver bij de Rijvoortshoef in Raamsdonksveer geldt nog een verbod van zeker een week.

De afgelopen weken werden diverse dode vissen aangetroffen, waarna hengelsportvereniging Ons Genoegen besloot om een verbod in te stellen. Die club huurt de wateren van de gemeente. Volgens Niels Kunzel, bestuurslid van Ons Genoegen, zijn er diverse verklaringen mogelijk voor de vissterfte. "Het lijkt een opsomming van factoren, waardoor het lijkt alsof zuurstofgebrek parten heeft gespeeld. Zoals de sliblaag, extreme temperatuurstijging, plantengroei, algengroei en een slechte doorstroming." Fonteinen Ons Genoegen heeft steeds contact gehad met waterschap Brabantse Delta en de gemeente. Deze dinsdag heeft het waterschap nog zuurstofmetingen verricht: deze waardes zijn voldoende. Er zijn vorige week ook twee fonteinen in de Veste bij Geertruidenberg geplaatst, die voor meer doorstroming in het water moeten zorgen. Blauwalg Vorige week werd er blauwalg geconstateerd in de Veste, mogelijk vanwege de warmte eind april. De gemeente is al jaren bezig met de bestrijding van dit probleem en hoopt in 2019 klaar te zijn met een uitgebreid onderzoek. Volgens Kunzel lijkt de sliblaag de belangrijkste oorzaak van blauwalg. "Die laag is een broedplaats voor algen. De sliblaag zou in onze optiek het beste gebaggerd kunnen worden, zodat de algen geen kans meer krijgen." Waarom het verbod nog wel geldt voor de Rijvoortshoef? "Hier zijn afgelopen weekend nog dode en verzwakte karpers aangetroffen. Doordat hier enkel karpers dood gaan en de sterfte langer lijkt door te gaan, zou het om een karperziekte kunnen gaan." Bij deze vijver worden borden geplaatst.