Algemene voorwaarden 2024

Postgiro: NL93 INGB 0001 4182 32
Bank: NL91 RABO 0115 6015 62

ALGEMENE VOORSCHRIFTEN
Het lidmaatschap is alleen geldig, indien men in het bezit is van de persoonsgebonden H.S.V. Ons Genoegen VISpas 2024 of het tijdelijke VBL (Voorlopig Bewijs Lidmaatschap). De op naam gestelde H.S.V. Ons Genoegen VISpas 2024 vormt, tezamen met, de algemene voorwaarden van de vereniging, de lijst met viswateren of de VISplanner app, de wettelijk vereiste schriftelijke toestemming om te mogen vissen. U moet deze bescheiden altijd kunnen tonen. Opzegging van lidmaatschap voor enig jaar kan slechts geschieden door middel van een persoonlijk ondertekend schrijven, dat uiterlijk drie maanden voor de aanvang van het verenigingsjaar in het bezit van Sportvisserij Nederland moet zijn. Leden zijn verplicht - desgewenst na legitimatie van diegene die controle uitoefent- op eerste aanvraag hun bescheiden ter inzage te geven en zo nodig de bagage te laten controleren. De controleurs zijn verplicht alle overtredingen aan het bestuur te rapporteren. Het in bezit hebben van vis, tenzij men hiertoe schriftelijk gerechtigd is, alsmede het verkopen of doen verkopen van vangsten is niet toegestaan. Onbekendheid met de bepalingen in het lidmaatschap is geen verontschuldiging bij gepleegde overtredingen. Het veroorzaken van geluidsoverlast op of aan onze viswateren is verboden. Het is niet toegestaan een tent of ander schuilmiddel op te zetten aan de waterkant tenzij men in het bezit is van de daarvoor bestemde Ons Genoegen nachtvistoestemming 2024 en voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden. Vissen vanuit een boot is niet toegestaan, behoudens op de rivier de Donge. Voerresten en ander afval moeten bij het verlaten van de visplaats worden meegenomen, dan wel in de daarvoor bestemde afvalbakken worden gedeponeerd. Hekken en dergelijke moeten te allen tijde worden gesloten. Beschadigen van aangrenzende percelen of taluds is verboden. Het is verboden door hooi- of teeltland te lopen. Toegestaan is langs de kant of over paden te lopen.
Het parkeren van voertuigen dient uitsluitend op daartoe bestemde parkeerplaatsen te geschieden. Het is verboden te vissen vanaf het Bolwerk en bij de Kloosterstraat aan de Veste te Geertruidenberg alsmede vanaf het fietspad op de Maasdijk in het water rond Fort Lunet te Raamsdonksveer. Bij het vissen met dood aas mag uitsluitend één één-tandige haak gebruikt worden; tenzij met een zgn. takel wordt gevist. Het aanleggen of onderhouden van open vuur is verboden. Het hinderlijk gebruiken van kunstlicht is niet toegestaan. Tijdens het roof- en karpervissen is het gebruik van een daarvoor geschikte onthaakmat verplicht. Het gebruik van een leefnet of bewaarzak is verboden behalve tijdens de door HSV Ons Genoegen georganiseerde wedstrijden. Alle wild en vogels moeten met rust worden gelaten. Bij overtreding van het reglement of bepalingen wordt men geacht zonder vergunning te vissen en kan dit leiden tot proces-verbaal alsmede schorsing of royement. Bij geconstateerde overtreding is de controleur bevoegd de VISpas en de Lijst(en) van Viswateren in te nemen. De controleur is vervolgens verplicht deze documenten onverwijld in te leveren bij het bestuur van de vereniging die de VISpas heeft uitgereikt onder opgave van reden van inname.

DAGKAARTEN
Houders van dagkaarten mogen vissen met één hengel beaasd met:
a. Brood, aardappel, deeg, kaas, al dan niet gekiemde granen en zaden, worm en steurkrab.
b. Insecten, insectenlarven, alsmede nabootsingen hiervan, mits niet groter dan 2,5 cm.

VISRECHTEN LEDEN H.S.V. “ONS GENOEGEN”
Het bestuur van H.S.V. “Ons Genoegen” verklaart dat, met inachtneming van alle in dit document opgenomen bepalingen, het aan de voorzijde vermelde lid het recht heeft om te vissen van 1 januari tot en met 31 december 2024 met inachtneming van de door de overheid of door de vereniging opgelegde beperkingen. De wateren waar mag worden gevist staan op onsgenoegengeertruidenberg.nl, in de lijst met viswateren of de VISplanner app. Nachtvissen en overnachten is alleen toegestaan met de speciale nachtvistoestemming van HSV Ons Genoegen.

VANGST
Alle gevangen vis dient door de sportvisser onbeschadigd in hetzelfde water te worden teruggezet.

AANSPRAKELIJKHEID
De vereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en/of schade aan haar viswater toegebracht.

DEELNEMING IN FEDERATIES
H.S.V. “Ons Genoegen” is aangesloten bij de overkoepelende organisaties:
a. Sportvisserij Zuidwest Nederland, zie gezamenlijke lijst van Nederlandse viswateren/ de VISplanner app;
b. Federatie De Dongestroom, zie gezamenlijke lijst van viswateren Dongestroom/ de VISplanner app.
Het vissen op de wateren genoemd in de federatieve lijsten van viswateren is alleen toegestaan met een geldige persoonsgebonden VISpas 2024 van een bij de desbetreffende federatie aangesloten vereniging.

CONTRIBUTIE
-Leden vanaf 14 jaar volledige vergunningenpakket inclusief VISpas € 41,00*. (Max. 2 hengels en alle wettelijke toegestane aassoorten of op roofvis);
-Jeugdleden van 8 t/m 13 jaar, vissend met één hengel en met een aangewezen aassoort zonder Jeugd VISpas € 15,00*.
-Jeugdleden van 8 t/m 13 jaar, vissend met max. 2 hengels en alle wettelijke toegestane aassoorten of op roofvis inclusief Jeugd VISpas € 22,00*. De toezending van de visvergunning inclusief VISpas wordt verzorgd door Sportvisserij Nederland. *Leden welke reeds eerder een incassomachtiging hebben verleend, of leden die na ontvangst van de acceptgiro meteen een getekende incassomachtiging retourneren aan Sportvisserij Nederland, krijgen € 5,- korting.
Wederverkoper Fauna Hengelsport en Sportvisserij Zuidwest Nederland verstrekt uitsluitend nog dag- en jeugdvergunningen en verzorgt middels een VBL (Voorlopig Bewijs Lidmaatschap) enkel de inschrijving van nieuwe leden.

GEDRAGSCODE
Respecteer mens en milieu.
Zorg dat u beschikt over alle benodigde vergunningen.
Vis alleen met visveilige systemen.
Houdt de vis en uw handen nat bij het onthaken en fotograferen.
Ga verantwoord om met het gebruik van een weighsling.
Zet vissen zo snel mogelijk terug in het water waarin deze is gevangen.
Voorkom overmatig voeren.

SPORTVISSERIJ LOODVRIJ
HSV Ons Genoegen stimuleert loodvrij vissen op al haar wateren en al haar activiteiten. We hopen dat iedereen mee doet om onze wateren loodvrij te maken! Inmiddels zijn er tal van goede en betaalbare loodvervangers beschikbaar bij de hengelsportspeciaalzaak. Voor meer informatie kijk op sportvisserijloodvrij.nl

SPORTVRIENDEN
Lees de inhoud van dit document, zodat u altijd op de hoogte bent met de gestelde voorschriften.
Bedenk dat door het niet naleven van de voorschriften u door uw bestuur verkregen gunsten voorgoed kunt bederven.
Constateert u verontreiniging van het water en/of oever, meld dit dan onmiddellijk bij de vereniging.
Dit geldt ook voor stroperij. Bij urgente situaties met betrekking tot visstroperij gelieve de NVWA (0900-0388) of politie te bellen (0900-8844) bij levensbedreigende situaties bel 112

Het Bestuur van Hengelsportvereniging Ons Genoegen